Blog

Thema-introductie

09-05-2012 21:04

Inleiding

Een studie naar de eigen onderwijsvisie
                            &
Ontwikkelen van kwaliteiten in samenwerken

Ik (digitale themamap)

  • Kennis onderwijsconcepten
  • Eigen visie
  • Relatie praktijk

Samen (schoolwebsite)

  • Schoolteam
  • Gezamenlijke visie
  • Speerpunten

                        - Visie van de nieuwe school
                        - Conceptuele uitwerking
                        - Speerpunten
                                    *Taal- of rekenbeleid; passend onderwijs; LVS; vernieuwing etc.
                        - Eisen website
                                    *Ouders & inspecteur

Samen (presentatie)

  • De nieuwe school
  • Vragen en antwoorden

                        - Actieve betrokkenheid
                        - Eigen rol binnen het team
                        - Kennis van het totaal

Presentatie drieluiken

Kijk niet alleen negatief vanuit je visie.
Concreter: Wat is een veilige leeromgeving.
Vergeet de simpele dingen niet: Ramen.

Ook de basisbehoefften van Luc Stevens kamen vaak langs. Relatie, Autonomie en Competentie

Helaas hebben we het gesprek niet af kunnen maken. Dit doordat er groepjes waren waarin mensen zitten die niet goed voorbereid waren. Onder het mom van ´voordat er andere dingen besproken worden, dan het drieluik stoppen we er mee´.

September van A.M.G. Schmidt was erg mooi en toepasselijk. 

Visie op onderwijs

Inspirerende woorden. Onderwijs is niet alleen voor de toekomst, maar onderwijs zelf heeft eigen waarde. 
Video vpro: Tegenlicht "excellence" Hoogvliegen in laagland.

Zoeken in scenario’s

In dit spel veel verschillen gezien. Hoe vat je het op? Welk beeld of ervaring heeft de ander erbij? Uiteindelijk waren we over het algemeen een combinatie van school A en school B. Een aantal dingen waren mij opgevallen. Deze zal ik nog bijvoegen op het moment dat het ingescande product online is.

 

>>

Ontwikkeling brengt ouders samen

09-05-2012 21:03

 

Visies 3-4-3 Ontwikkeling brengt ouders samen

Terug- en vooruitblik

We kijken terug naar de vorige bijeenkomst. De themadocent licht opzet en doel van deze bijeenkomst toe.

·         Weblogs

·         Onbegeleide bijeenkomsten

·         Expertbijeenkomsten

·         Terugblik bijeenkomst 2

·         Vragen

 

Ontwikkelingsgebieden in kaart gebracht

De klas is in de vorige bijeenkomst in vieren gedeeld. Elke groep heeft een ontwikkelingsgebied in powerpoint (+ handout)uitgewerkt. Ter inleiding van deze bijeenkomst worden vier presentaties rondom de ontwikkelingsgebieden verzorgd, zodat we deze gebieden weer helder voor ogen krijgen.

Filmpje koefnoen: Opleiding tot topcrimineel

 

Ouders: wat willen ze en wat verwachten ze?

·         Begeleiding van lln met problemen

·         Rust en orde op school

·         Sfeer en inrichting van het gebouw

·         Info over wat er op school gebeurt

·         Extra voor de goede lln

·         Gelegenheid om te praten met de directie

·         Aandacht voor taal

·         Omgang leerkracht lln.

·         Inzet en motivatie leerkracht

·         Hygiëne en netheid

 

Ouders zijn altijd welkom

Vervolgens richten we ons op de organisatie van een ouderinformatieavond. Op jullie nieuwe school wordt een dergelijke avond twee keer per jaar georganiseerd. Wat is belangrijk bij het organiseren van een dergelijke avond? Waar moet je aan denken? Waar loop je tegenaan? In duoʼs werk je de vragen uit van opdracht B van toepassingskaart 6.

 

Oudercontacten in beeld

Met elkaar brengen we in beeld welke vormen van oudercontacten belangrijk zijn en hoe jullie daar zelf in jullie nieuw te bouwen school tegenover staan. Eerst denk je hier individueel over na. Vervolgens discussieer je in duoʼs waarna je de opgedane kennis met elkaar in de teams zult bespreken.

 

Toepassingskaart 6

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Kenmerken

·         Baby’s

o   Direct na de geboorte; begin sociaal emotionele ontwikkeling

§  Ontwikkelen door imitatie

·         Peuters

o   Leren door imitatie

o   Koppigheidsfase

·         Kleuters

o   Weet wat wel  en niet mag

o   Nog erg egocentrisch

·         Schoolkind

o   Delen

o   Overleggen

o   Tijdsbesef

o   Vergelijken

o   Slechte verliezer

Belangrijke onderwerpen

·         Zelfvertrouwen en weerbaarheid

·         Gevoelens van zichzelf en anderen

·         Inleven in de ander

·         Waarden en normen

·         Conflictsituaties oplossen

·         Relaties en seksualiteit

·         Alle onderwerpen hangen samen met elkaar.

 

>>

Een sterk schoolconcept

09-05-2012 21:03

LVS

Weinig informatie vanuit de studenten. Sommige die niet eens de moeite namen om op te staan.

Het werken met de posters is leuk als er meer achtergrond info vanuit de student is. Studenten de opdracht meegeven om zich te verdiepen in een LVS.

Wanneer dat gebeurd is de les veel leuker.

Veel studenten verwachtte nu informatie vanuit de leerkracht te krijgen omtrent de diverse LVS.

 

Het blijft leuk van die filmpjes!

>>

Inspectie bezoek

09-05-2012 21:03

De grote dag.

Spanning en vooral haast. Ik dacht te laat te zijn, maar bleek een half uur te vroeg. In deze tijd heb ik me even voor kunnen bereiden. Ppt opstarten evenals de laptop. Laatste dingen doorspreken. En toen het gesprek. Wij dachten dat het een presentatie was van een kwartier en dat Elise daarna vragen kon stellen. Maar dit bleek het dus niet te zijn. Ik als werker was dan ook verrast. Geen duidelijkheid omtrent de verwachtingen. Ze was niet positief, wat mij ook weer niet bevorderde. Vooral op het rekenbeleid waar ik veel tijd in heb zitten had ze geen goed woord over en was vooral bezig vanuit haar opinie. Ik kon goed beargumenteren hoe wat en waarom, maar het enige goede was waarschijnlijk als ik gezegd had dat realistisch rekenen beter is.

Gelukkig temde Erika ons gemoederen en gaf ons weer hoop. Erg fijn nog een gesprek erna, waardoor we weer hard aan de slag konden voor de presentatie

>>

Teamrollen en teamgedrag

09-05-2012 21:03

 

Visies 3-4-2 TEAMROLLEN  EN TEAMGEDRAG

Terug- en vooruitblik

·         Weblog anoniem/doorgeven

·         We vormen 3 teams

·         Bijeenkomst 6 (21-6) en 7 (28-6)

·         Inspectiebezoek 14 juni

·         Vragen van jullie kant

 

Complete school, focus op jk/ok

1.       Visie van de school, speerpunten + website.

2.       Taalbeleid + taalmethode

3.       Rekenbeleid + rekenmethode

4.       LVS + ouderavond

 

Leerstijlen

·         Concreet -Dromer> reflectieve observatie -Denker> Conceptueel analyseren (we gaan er dieper op in) -Beslisser> Experimenteren -Doener> Concreet

Team onder de loep

We bekijken een korte film van Marc Lammers, de coach van het Nederlandse vrouwenhockeyteam. Welke ideeën heeft

Marc over teamrollen en teamgedrag? Hoe heeft hij de hockeydames zover gebracht dat zij wereld- en Olympisch kampioen zijn geworden?

Jullie vormen nu zelf ook een team dat een topprestatie moet gaan leveren. Een nieuwe school ontwerpen is immers geen eenvoudige opdracht. Je hebt elkaars talenten hard nodig. Hoe denken jullie als team tot een mooi gezamenlijk resultaat te komen? Wat komt allemaal kijken bij het opstarten van een nieuwe school? Over welke kennis dien je te beschikken om er een succes van te maken? De klas delen we in twee fictieve schoolteams in.

 

Visie op onderwijs

Beide teams worden elk verder in tweeën opgedeeld (dus ontstaan er in totaal 4 subteams). In de kleine subteams gaan

jullie een gezamenlijke visie kiezen. Dit doe je aan de hand van de meegebrachte uitwerking van toepassingskaart 4 en

vier verschillende onderwijsscenarioʼs (De Duiventil, De Chrysant, De Bolkebeer en De Anjelier) die de themadocent

uitreikt.

Gedeelde visie bepalen

De subteams komen samen in het brede schoolteam en proberen tot één gedeelde visie voor hun nieuw te ontwerpen

school te komen. Het fundament waar verder op gebouwd kan gaan worden, is hiermee gelegd.

Presentatie

De beide schoolteams presenteren de resultaten van het groepsoverleg. Vanuit welke visie ga je jouw school opzetten?

Waarom kiest de groep voor deze visie? Je hebt thuis de test ʻSamenwerken en teamrollenʼ gemaakt en het artikel ʻHoe

creëer ik teamgeestʼ van Kai de Jager bestudeerd. Welke relatie zie jij tussen enerzijds de uitkomst van de test en de

inhoud van het artikel en anderzijds het (werk)proces binnen het team?

Huiswerk

Je krijgt ter voorbereiding op de volgende bijeenkomst toelichting bij toepassingskaart 6. De themadocent legt de relatie

met de leerlijnen, beschreven in: Dirkse, S. & Stroo, R. (2010). Lijn in leren. Gereedschap voor het ontwerpen van

onderwijs. Uitgave Hogeschool Leiden, p. 7-15.

 

>>

Een nieuwe school

09-05-2012 21:03

Leuk, leerzaam, verassend. Duidelijk!

De eerste presentatie was namens de piramide? (ik herinner mij grone lego blokjes in de vorm van een piramide) De presentatie was erg leuk en inovatief. Graag had ik toch meer tijd gezienbij het switchen. De presentatie van de uitdaging? was langdradig en saai. Het voldeed niet aan de van te voren gestelde verwachting. Namelijk: laat het idee van een presentatie los. Ik wachtte nu tot er iets zou gebeuren, maar dit kwam er niet van.  

En toen onze eigen school. Even iets van voorbereidingstijd. Maar wat een aandacht van e mede-studenten echt super. Helaas heb ik de discussie over het rekenonderwijs niet verder kunnen voortzetten.

Bij de fusie heb ik mij n directeur schap overgedragen aan mijn groepsgenoten. Ik heb mijn mening doorgegeven en ze vertelt op welke punten ik een fusie zie en op welke gebieden we onze poot stijf moeten houden. Zij hebben dit verder keurig uitgevoerd en hebben er een leuke dag van gemaakt. 

 

Tot slot: Wat een leuk project, maar wat jammer van de korte tijd.

Erika bedankt voor je duidelijkheid,  je relativerende vermogen, je meedenkendheid en vooral de persoonlijkheid die je naar ons toe uitdroeg.

Wat een geweldige begeleiding! 

>>

Toepassingskaarten

Toepassingskaart 2: Visie-drieluik

Toepassingskaart 2: Visie-drieluik
De leerling Hoe kijk ik naar kinderen? Kinderen zijn mensen die veel leerstof in zich op kunnen nemen. Kinderen zijn heel eerlijk, maar hoe ouder ze worden hoe geniepiger ze worden. Kinderen vinden dingen die ze goed kunnen leuk. Ze zijn ook heel erg speels en wij moeten er voor zorgen dat de...
>>

Toepassingskaart 3: Bouwen aan schoolwebsite

Toepassingskaart 3: Bouwen aan schoolwebsite
Onze schoolwebsite is terug te vinden op www.dezonnestraal.tk. Hier vindt u ook meer informatie over de school zelf
>>

Toepassingskaart 4: Individuele oriëntatie

Toepassingskaart 4: Individuele oriëntatie
Basisschool 't Palet Identiteit / visie / speerpunten De site is erg kleurrijk, net als de school. Een van de speerpunten is dan ook 'Samen school zijn!'.   De visie van de school is: Wij maken betekenisvolle keuzes; de activiteiten onder schooltijd staan in relatie tot het...
>>

Toepassingskaart 5: Teamrollen en teamgedrag

Toepassingskaart 5: Teamrollen en teamgedrag
De uitslag Na het maken van een test kwamen de volgende gegevens naar voren: Werker (36) Hoeder (33) Strijder (30) Kenner (20) Uitvinder (1) Werker Realistisch en praktisch Grote inzet Scherp observatievermogen Geïnteresseerd in het hoe in tegenstelling tot het waarom Meer doen dan...
>>

Toepassingskaart 6: Ouderinformatieavond

Toepassingskaart 6: Ouderinformatieavond
Opdracht A   Wij als school hebben een ouderavond gegeven over de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen.  Hierin is kort naar voren gekomen wat de definitie is van de sociale ontwikkeling en de emotionele ontwikkeling. Daarnaast zijn per leeftijdsgroep de kenmerken...
>>

Toepassingskaart 7: Leerlingvolgsysteem

Toepassingskaart 7: Leerlingvolgsysteem
Opdracht A Het leerlingvolgsysteem sluit aan bij de visie van de school. Ze willen ervoor zorgen dat de leerlingen goed in de gaten gehouden kunnen worden en dat de overdracht naar het volgende leerjaar niet moeilijk is, waardoor de ouders niet het hele verhaal jaar op jaar opnieuw moeten...
>>

Toepassingskaart 8: Taalbeleid op schoolniveau

Toepassingskaart 8: Taalbeleid op schoolniveau
  Inleiding Op De Zonnestraal zijn wij erg gericht op de actualiteit en wat er speelt in het land. Dit is de reden dat wij een beleidsplan op stellen voor taal. De afgelopen jaren zijn er op het gebied van taalonderwijs veel ontwikkelingen geweest om de taalbeheersing van leerlingen te...
>>

Toepassingskaart 9: Rekenbeleid op schoolniveau

Toepassingskaart 9: Rekenbeleid op schoolniveau
  VISIE Basisvaardigheden Deze worden mechanistisch aangeboden in onze lessen. Dit betekent dat  de leerkracht een oplossingsmanier aanbied aan de leerlingen en dat ze die door middel van standaard rekenprocedures gaan oefenen. Uiteindelijk zullen de leerlingen wel met een...
>>

Toepassingskaart 10 Uitvoeren handelingsplan rekenen

Toepassingskaart 10 Uitvoeren handelingsplan rekenen
  Signaleren Tijdens het gesprek met de mentor is er gesproken over Karel. die moeite heeft met het rekenen op het gebied van optellen. Karel heeft vooral moeite met het optellen tot tien en het lukt hem absoluut niet om foutloos op te tellen tot twintig. Hoewel het probleem bij de...
>>

Doorzoek de website

© 2012 Alle rechten voorbehouden.