Blog
Thema-introductie
09-05-2012 21:04Inleiding
Een studie naar de eigen onderwijsvisie
&
Ontwikkelen van kwaliteiten in samenwerken
Ik (digitale themamap)
- Kennis onderwijsconcepten
- Eigen visie
- Relatie praktijk
Samen (schoolwebsite)
- Schoolteam
- Gezamenlijke visie
- Speerpunten
- Visie van de nieuwe school
- Conceptuele uitwerking
- Speerpunten
*Taal- of rekenbeleid; passend onderwijs; LVS; vernieuwing etc.
- Eisen website
*Ouders & inspecteur
Samen (presentatie)
- De nieuwe school
- Vragen en antwoorden
- Actieve betrokkenheid
- Eigen rol binnen het team
- Kennis van het totaal
Presentatie drieluiken
Kijk niet alleen negatief vanuit je visie.
Concreter: Wat is een veilige leeromgeving.
Vergeet de simpele dingen niet: Ramen.
Ook de basisbehoefften van Luc Stevens kamen vaak langs. Relatie, Autonomie en Competentie
Helaas hebben we het gesprek niet af kunnen maken. Dit doordat er groepjes waren waarin mensen zitten die niet goed voorbereid waren. Onder het mom van ´voordat er andere dingen besproken worden, dan het drieluik stoppen we er mee´.
September van A.M.G. Schmidt was erg mooi en toepasselijk.
Visie op onderwijs
Inspirerende woorden. Onderwijs is niet alleen voor de toekomst, maar onderwijs zelf heeft eigen waarde.
Video vpro: Tegenlicht "excellence" Hoogvliegen in laagland.
Zoeken in scenario’s
In dit spel veel verschillen gezien. Hoe vat je het op? Welk beeld of ervaring heeft de ander erbij? Uiteindelijk waren we over het algemeen een combinatie van school A en school B. Een aantal dingen waren mij opgevallen. Deze zal ik nog bijvoegen op het moment dat het ingescande product online is.
———
Ontwikkeling brengt ouders samen
09-05-2012 21:03
Visies 3-4-3 Ontwikkeling brengt ouders samen
Terug- en vooruitblik
We kijken terug naar de vorige bijeenkomst. De themadocent licht opzet en doel van deze bijeenkomst toe.
· Weblogs
· Onbegeleide bijeenkomsten
· Expertbijeenkomsten
· Terugblik bijeenkomst 2
· Vragen
Ontwikkelingsgebieden in kaart gebracht
De klas is in de vorige bijeenkomst in vieren gedeeld. Elke groep heeft een ontwikkelingsgebied in powerpoint (+ handout)uitgewerkt. Ter inleiding van deze bijeenkomst worden vier presentaties rondom de ontwikkelingsgebieden verzorgd, zodat we deze gebieden weer helder voor ogen krijgen.
Filmpje koefnoen: Opleiding tot topcrimineel
Ouders: wat willen ze en wat verwachten ze?
· Begeleiding van lln met problemen
· Rust en orde op school
· Sfeer en inrichting van het gebouw
· Info over wat er op school gebeurt
· Extra voor de goede lln
· Gelegenheid om te praten met de directie
· Aandacht voor taal
· Omgang leerkracht lln.
· Inzet en motivatie leerkracht
· Hygiëne en netheid
Ouders zijn altijd welkom
Vervolgens richten we ons op de organisatie van een ouderinformatieavond. Op jullie nieuwe school wordt een dergelijke avond twee keer per jaar georganiseerd. Wat is belangrijk bij het organiseren van een dergelijke avond? Waar moet je aan denken? Waar loop je tegenaan? In duoʼs werk je de vragen uit van opdracht B van toepassingskaart 6.
Oudercontacten in beeld
Met elkaar brengen we in beeld welke vormen van oudercontacten belangrijk zijn en hoe jullie daar zelf in jullie nieuw te bouwen school tegenover staan. Eerst denk je hier individueel over na. Vervolgens discussieer je in duoʼs waarna je de opgedane kennis met elkaar in de teams zult bespreken.
Toepassingskaart 6
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Kenmerken
· Baby’s
o Direct na de geboorte; begin sociaal emotionele ontwikkeling
§ Ontwikkelen door imitatie
· Peuters
o Leren door imitatie
o Koppigheidsfase
· Kleuters
o Weet wat wel en niet mag
o Nog erg egocentrisch
· Schoolkind
o Delen
o Overleggen
o Tijdsbesef
o Vergelijken
o Slechte verliezer
Belangrijke onderwerpen
· Zelfvertrouwen en weerbaarheid
· Gevoelens van zichzelf en anderen
· Inleven in de ander
· Waarden en normen
· Conflictsituaties oplossen
· Relaties en seksualiteit
· Alle onderwerpen hangen samen met elkaar.
———
Een sterk schoolconcept
09-05-2012 21:03LVS
Weinig informatie vanuit de studenten. Sommige die niet eens de moeite namen om op te staan.
Het werken met de posters is leuk als er meer achtergrond info vanuit de student is. Studenten de opdracht meegeven om zich te verdiepen in een LVS.
Wanneer dat gebeurd is de les veel leuker.
Veel studenten verwachtte nu informatie vanuit de leerkracht te krijgen omtrent de diverse LVS.
Het blijft leuk van die filmpjes!
———
Inspectie bezoek
09-05-2012 21:03De grote dag.
Spanning en vooral haast. Ik dacht te laat te zijn, maar bleek een half uur te vroeg. In deze tijd heb ik me even voor kunnen bereiden. Ppt opstarten evenals de laptop. Laatste dingen doorspreken. En toen het gesprek. Wij dachten dat het een presentatie was van een kwartier en dat Elise daarna vragen kon stellen. Maar dit bleek het dus niet te zijn. Ik als werker was dan ook verrast. Geen duidelijkheid omtrent de verwachtingen. Ze was niet positief, wat mij ook weer niet bevorderde. Vooral op het rekenbeleid waar ik veel tijd in heb zitten had ze geen goed woord over en was vooral bezig vanuit haar opinie. Ik kon goed beargumenteren hoe wat en waarom, maar het enige goede was waarschijnlijk als ik gezegd had dat realistisch rekenen beter is.
Gelukkig temde Erika ons gemoederen en gaf ons weer hoop. Erg fijn nog een gesprek erna, waardoor we weer hard aan de slag konden voor de presentatie
———
Teamrollen en teamgedrag
09-05-2012 21:03
Visies 3-4-2 TEAMROLLEN EN TEAMGEDRAG
Terug- en vooruitblik
· Weblog anoniem/doorgeven
· We vormen 3 teams
· Bijeenkomst 6 (21-6) en 7 (28-6)
· Inspectiebezoek 14 juni
· Vragen van jullie kant
Complete school, focus op jk/ok
1. Visie van de school, speerpunten + website.
2. Taalbeleid + taalmethode
3. Rekenbeleid + rekenmethode
4. LVS + ouderavond
Leerstijlen
· Concreet -Dromer> reflectieve observatie -Denker> Conceptueel analyseren (we gaan er dieper op in) -Beslisser> Experimenteren -Doener> Concreet
Team onder de loep
We bekijken een korte film van Marc Lammers, de coach van het Nederlandse vrouwenhockeyteam. Welke ideeën heeft
Marc over teamrollen en teamgedrag? Hoe heeft hij de hockeydames zover gebracht dat zij wereld- en Olympisch kampioen zijn geworden?
Jullie vormen nu zelf ook een team dat een topprestatie moet gaan leveren. Een nieuwe school ontwerpen is immers geen eenvoudige opdracht. Je hebt elkaars talenten hard nodig. Hoe denken jullie als team tot een mooi gezamenlijk resultaat te komen? Wat komt allemaal kijken bij het opstarten van een nieuwe school? Over welke kennis dien je te beschikken om er een succes van te maken? De klas delen we in twee fictieve schoolteams in.
Visie op onderwijs
Beide teams worden elk verder in tweeën opgedeeld (dus ontstaan er in totaal 4 subteams). In de kleine subteams gaan
jullie een gezamenlijke visie kiezen. Dit doe je aan de hand van de meegebrachte uitwerking van toepassingskaart 4 en
vier verschillende onderwijsscenarioʼs (De Duiventil, De Chrysant, De Bolkebeer en De Anjelier) die de themadocent
uitreikt.
Gedeelde visie bepalen
De subteams komen samen in het brede schoolteam en proberen tot één gedeelde visie voor hun nieuw te ontwerpen
school te komen. Het fundament waar verder op gebouwd kan gaan worden, is hiermee gelegd.
Presentatie
De beide schoolteams presenteren de resultaten van het groepsoverleg. Vanuit welke visie ga je jouw school opzetten?
Waarom kiest de groep voor deze visie? Je hebt thuis de test ʻSamenwerken en teamrollenʼ gemaakt en het artikel ʻHoe
creëer ik teamgeestʼ van Kai de Jager bestudeerd. Welke relatie zie jij tussen enerzijds de uitkomst van de test en de
inhoud van het artikel en anderzijds het (werk)proces binnen het team?
Huiswerk
Je krijgt ter voorbereiding op de volgende bijeenkomst toelichting bij toepassingskaart 6. De themadocent legt de relatie
met de leerlijnen, beschreven in: Dirkse, S. & Stroo, R. (2010). Lijn in leren. Gereedschap voor het ontwerpen van
onderwijs. Uitgave Hogeschool Leiden, p. 7-15.
———
Een nieuwe school
09-05-2012 21:03Leuk, leerzaam, verassend. Duidelijk!
De eerste presentatie was namens de piramide? (ik herinner mij grone lego blokjes in de vorm van een piramide) De presentatie was erg leuk en inovatief. Graag had ik toch meer tijd gezienbij het switchen. De presentatie van de uitdaging? was langdradig en saai. Het voldeed niet aan de van te voren gestelde verwachting. Namelijk: laat het idee van een presentatie los. Ik wachtte nu tot er iets zou gebeuren, maar dit kwam er niet van.
En toen onze eigen school. Even iets van voorbereidingstijd. Maar wat een aandacht van e mede-studenten echt super. Helaas heb ik de discussie over het rekenonderwijs niet verder kunnen voortzetten.
Bij de fusie heb ik mij n directeur schap overgedragen aan mijn groepsgenoten. Ik heb mijn mening doorgegeven en ze vertelt op welke punten ik een fusie zie en op welke gebieden we onze poot stijf moeten houden. Zij hebben dit verder keurig uitgevoerd en hebben er een leuke dag van gemaakt.
Tot slot: Wat een leuk project, maar wat jammer van de korte tijd.
Erika bedankt voor je duidelijkheid, je relativerende vermogen, je meedenkendheid en vooral de persoonlijkheid die je naar ons toe uitdroeg.
Wat een geweldige begeleiding!
———
Toepassingskaarten
Toepassingskaart 2: Visie-drieluik
———
Toepassingskaart 3: Bouwen aan schoolwebsite
———
Toepassingskaart 4: Individuele oriëntatie
———
Toepassingskaart 5: Teamrollen en teamgedrag
———
Toepassingskaart 6: Ouderinformatieavond
———
Toepassingskaart 7: Leerlingvolgsysteem
———
Toepassingskaart 8: Taalbeleid op schoolniveau
———
Toepassingskaart 9: Rekenbeleid op schoolniveau
———
Toepassingskaart 10 Uitvoeren handelingsplan rekenen
———