Bijeenkomst 2 - Teamrollen en teamgedrag

12-06-2013 13:01

Hoe kijk ik terug op deze themabijeenkomst?

Er is hard gewerkt en we mochten ook gelijk aan de slag. Ik kon ook goed aan de slag, doordat de praktijk werd afgewisseld met de theorie.

Nadeel was wel, dat als ik lekker bezig was met mijn groep, dat we iedere keer weer terug moesten komen voor extra uitleg. Ik had het fijner gevonden als die in een keer gedaan werd en dat je dan dus gewoon aan de slag had gekund zonder gestoord te worden.

 

Welke kennis heb ik opgedaan?

Ik weet nu wat de opdracht is, en ik heb vooral met het team besproken wie wat gaat doen.

Daarnaast heb ik ook gehoord van de andere teamgenoten wat voor soort rol ze in nemen binnen een team. En daaruit kwam dat we eigenlijk vrijwel allemaal hoeders waren, ik denk dat dit nog best lastig gaat worden. 

Zelf ben ik een hoeder en een werker. Dit houdt in:

Een hoeder kijkt naar zaken in het licht van persoonlijke waarden en maakt niet snel koele, zakelijke afwegingen. Een hoeder heeft een hang naar verleden en traditie, zijn idealistisch en verbinden zich met hun hele hart en verstand aan dat gene waarin zij geloven. Een hoeder neemt een duidelijk standpunt in, en bepaald zijn standpunt door voor zichzelf na te gaan wat hij moreel en ethisch juist vindt. Hij is daarbij heel stellig: goed is goed en fout is ook echt fout. Hoeders vinden persoonlijke waarden belangrijker dan technische vaardigheden en prestaties. Door andere worden ze graag gezien als ontvankelijk, integer en betrouwbaar. Je kunt hoeders typeren als hartelijke en sympathieke mensen, die graag gezelschap om zich heen hebben. Ze zijn sociaal en gedragen zich loyaal en ondersteunend naar degenene die ze mogen. Hoeders hebben uitgesproken gevoelens en voelen ook andermans stemmingen, gevoelens en reacties goed aan. Een hoeder zorgt voor goede onderlinge verhoudingen in de familie- en vrienden kring en binnen het team. Ze luisteren actief en betrokken, en zijn goed in adviseren, motiveren en bemiddelen.

 

Een werker is realistisch en praktisch. Een werker werkt hard met grote inzet en gedisciplineerd. Daarbij gebruiken ze hun observatievermogen die ze omzetten in handelingen. In een onzekere situatie zie je ze ook handelen. Een werker is meer geïnteresseerd in het hoe dan in het waarom. En in het doen boven plannen. Het meest bevredigend voor een werker is het resultaat na een dag hard werken. Ze worden ook vaak graag gezien als actief en competent. Ze houden vooral van duidelijkheid en willen weten wat er van hun wordt verwacht. Een werker houdt niet van ingewikkeld doen. Confrontaties gaan ze liever uit de weg. Kort gezegd zijn de kwaliteiten van een werker: actief, consciëntieus, eenvoudig, gedisciplineerd, gemotiveerd, handelend, ongecompliceerd, praktisch, realistisch en resultaatgericht.

 

Wat vind ik het belangrijkste van wat ik heb geleerd? Waarom?

Ik vind het belangrijkste wat ik geleerd heb dat ik weet hoe mijn groepsgenoten zijn binnen het team, omdat ik zo een beetje weet hoe ze zijn als het gaat om samen werken. Je kan ze dan ook zo benaderen. Ik vind het ook fijn dat ze dit van mij weten.

 

Wat heb ik over mezelf geleerd?

Ik heb geleerd dat ik een hoeder en een werker ben. En dat ik een niet zo’n goede uitvinder ben. 

Als ik dan ook nog de uitleg koppel aan mijn privé situatie, reflecties van ingeleverd materiaal en mijn stage, dan schiet ik spontaan in de lach om te zien hoe dit overeen komt met mij. Ik zou natuurlijk ook aan de andere punten kunnen werken, maar ik ben wel tevreden met mij zelf. Wel zal ik voor dingen die gebeuren MOETEN mij extra moeten inzetten/motiveren.

Terug

Doorzoek de website

© 2012 Alle rechten voorbehouden.