Teamrollen en teamgedrag
09-05-2012 21:03
Visies 3-4-2 TEAMROLLEN EN TEAMGEDRAG
Terug- en vooruitblik
· Weblog anoniem/doorgeven
· We vormen 3 teams
· Bijeenkomst 6 (21-6) en 7 (28-6)
· Inspectiebezoek 14 juni
· Vragen van jullie kant
Complete school, focus op jk/ok
1. Visie van de school, speerpunten + website.
2. Taalbeleid + taalmethode
3. Rekenbeleid + rekenmethode
4. LVS + ouderavond
Leerstijlen
· Concreet -Dromer> reflectieve observatie -Denker> Conceptueel analyseren (we gaan er dieper op in) -Beslisser> Experimenteren -Doener> Concreet
Team onder de loep
We bekijken een korte film van Marc Lammers, de coach van het Nederlandse vrouwenhockeyteam. Welke ideeën heeft
Marc over teamrollen en teamgedrag? Hoe heeft hij de hockeydames zover gebracht dat zij wereld- en Olympisch kampioen zijn geworden?
Jullie vormen nu zelf ook een team dat een topprestatie moet gaan leveren. Een nieuwe school ontwerpen is immers geen eenvoudige opdracht. Je hebt elkaars talenten hard nodig. Hoe denken jullie als team tot een mooi gezamenlijk resultaat te komen? Wat komt allemaal kijken bij het opstarten van een nieuwe school? Over welke kennis dien je te beschikken om er een succes van te maken? De klas delen we in twee fictieve schoolteams in.
Visie op onderwijs
Beide teams worden elk verder in tweeën opgedeeld (dus ontstaan er in totaal 4 subteams). In de kleine subteams gaan
jullie een gezamenlijke visie kiezen. Dit doe je aan de hand van de meegebrachte uitwerking van toepassingskaart 4 en
vier verschillende onderwijsscenarioʼs (De Duiventil, De Chrysant, De Bolkebeer en De Anjelier) die de themadocent
uitreikt.
Gedeelde visie bepalen
De subteams komen samen in het brede schoolteam en proberen tot één gedeelde visie voor hun nieuw te ontwerpen
school te komen. Het fundament waar verder op gebouwd kan gaan worden, is hiermee gelegd.
Presentatie
De beide schoolteams presenteren de resultaten van het groepsoverleg. Vanuit welke visie ga je jouw school opzetten?
Waarom kiest de groep voor deze visie? Je hebt thuis de test ʻSamenwerken en teamrollenʼ gemaakt en het artikel ʻHoe
creëer ik teamgeestʼ van Kai de Jager bestudeerd. Welke relatie zie jij tussen enerzijds de uitkomst van de test en de
inhoud van het artikel en anderzijds het (werk)proces binnen het team?
Huiswerk
Je krijgt ter voorbereiding op de volgende bijeenkomst toelichting bij toepassingskaart 6. De themadocent legt de relatie
met de leerlijnen, beschreven in: Dirkse, S. & Stroo, R. (2010). Lijn in leren. Gereedschap voor het ontwerpen van
onderwijs. Uitgave Hogeschool Leiden, p. 7-15.
———
Terug