Teamrollen en teamgedrag

09-05-2012 21:03

 

Visies 3-4-2 TEAMROLLEN  EN TEAMGEDRAG

Terug- en vooruitblik

·         Weblog anoniem/doorgeven

·         We vormen 3 teams

·         Bijeenkomst 6 (21-6) en 7 (28-6)

·         Inspectiebezoek 14 juni

·         Vragen van jullie kant

 

Complete school, focus op jk/ok

1.       Visie van de school, speerpunten + website.

2.       Taalbeleid + taalmethode

3.       Rekenbeleid + rekenmethode

4.       LVS + ouderavond

 

Leerstijlen

·         Concreet -Dromer> reflectieve observatie -Denker> Conceptueel analyseren (we gaan er dieper op in) -Beslisser> Experimenteren -Doener> Concreet

Team onder de loep

We bekijken een korte film van Marc Lammers, de coach van het Nederlandse vrouwenhockeyteam. Welke ideeën heeft

Marc over teamrollen en teamgedrag? Hoe heeft hij de hockeydames zover gebracht dat zij wereld- en Olympisch kampioen zijn geworden?

Jullie vormen nu zelf ook een team dat een topprestatie moet gaan leveren. Een nieuwe school ontwerpen is immers geen eenvoudige opdracht. Je hebt elkaars talenten hard nodig. Hoe denken jullie als team tot een mooi gezamenlijk resultaat te komen? Wat komt allemaal kijken bij het opstarten van een nieuwe school? Over welke kennis dien je te beschikken om er een succes van te maken? De klas delen we in twee fictieve schoolteams in.

 

Visie op onderwijs

Beide teams worden elk verder in tweeën opgedeeld (dus ontstaan er in totaal 4 subteams). In de kleine subteams gaan

jullie een gezamenlijke visie kiezen. Dit doe je aan de hand van de meegebrachte uitwerking van toepassingskaart 4 en

vier verschillende onderwijsscenarioʼs (De Duiventil, De Chrysant, De Bolkebeer en De Anjelier) die de themadocent

uitreikt.

Gedeelde visie bepalen

De subteams komen samen in het brede schoolteam en proberen tot één gedeelde visie voor hun nieuw te ontwerpen

school te komen. Het fundament waar verder op gebouwd kan gaan worden, is hiermee gelegd.

Presentatie

De beide schoolteams presenteren de resultaten van het groepsoverleg. Vanuit welke visie ga je jouw school opzetten?

Waarom kiest de groep voor deze visie? Je hebt thuis de test ʻSamenwerken en teamrollenʼ gemaakt en het artikel ʻHoe

creëer ik teamgeestʼ van Kai de Jager bestudeerd. Welke relatie zie jij tussen enerzijds de uitkomst van de test en de

inhoud van het artikel en anderzijds het (werk)proces binnen het team?

Huiswerk

Je krijgt ter voorbereiding op de volgende bijeenkomst toelichting bij toepassingskaart 6. De themadocent legt de relatie

met de leerlijnen, beschreven in: Dirkse, S. & Stroo, R. (2010). Lijn in leren. Gereedschap voor het ontwerpen van

onderwijs. Uitgave Hogeschool Leiden, p. 7-15.

 

Terug

Doorzoek de website

© 2012 Alle rechten voorbehouden.