Toepassingskaart 2: Visie-drieluik

09-05-2012 15:47

 

De leerling

Hoe kijk ik naar kinderen?
Kinderen zijn mensen die veel leerstof in zich op kunnen nemen. Kinderen zijn heel eerlijk, maar hoe ouder ze worden hoe geniepiger ze worden. Kinderen vinden dingen die ze goed kunnen leuk. Ze zijn ook heel erg speels en wij moeten er voor zorgen dat de creativiteit die kinderen in zich hebben blijft ontwikkelen, naast de leerstof die ze moeten weten.

Wat kunnen kinderen (al)?
Kinderen kunnen meer dan dat we denken, maar per kind verschilt wat ze kunnen. Dit is afgesplitst in leeftijd, interesse en omgeving. Aan het eind van de basisschool moeten ze op de hoogte zijn van alle basisstof van de vakken. Ze moeten ook in aanraking gekomen zijn met veel aspecten van alle expressieve vakken.

Wat verwacht ik van kinderen?
Dat ze sociaal-emotioneel goed op hun plek zitten. Dat ze doen wat ik vraag en dat ze de normen en waarden kennen en toepassen.

Wat hebben zij nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen?
Een goede leerkracht. Goed materiaal. Een prettige leeromgeving. Een plek waar zij geaccepteerd worden om wie ze zijn.

Hoeveel ruimte geef ik kinderen / durf ik kinderen te geven?
Ik geef kinderen veel ruimte, maar zou ze minder ruimte moeten geven. Als je kijkt naar de normen en waarden krijgen ze weinig ruimte en weten ze wanneer ze te ver gaan.

De leerkracht / het team

Welk type leerkracht ben ik of wil ik zijn?
Ik ben niet:

  • streng
  • grappig
  • sterk op het muzikale gebied
  • lenig
  • gelovig

Ik ben:

  • behulpzaam
  • oplettend
  • sterk op het rekenvlak
  • bekend met de meest bekende vormen van religie
  • geordend
  • perfectionistisch
  • technisch
  • organisatorisch

Wat zijn mijn sterke / minder sterke kanten?
Sterk in taal, rekenen en techniek.
Minder sterk in muziek, aardrijkskunde en tijdsplanning.

Wat betekent dit binnen een team?
Ik ben op bepaalde gebieden erg sterk en kan daar andere in begeleiden. Op de andere gebieden zal ik tips nodig hebben van mijn collega’s. Vaak zal ik mij aanbieden om dingen te organiseren en zal daarbij wel hulp nodig hebben van collega’s die creatief heel sterk zijn.

Welke consequentie heeft mijn kindvisie voor mijn onderwijsvisie?
Het heeft een erg grote consequentie dat mijn kindvisie draait om het kind zelf en zijn schoolomgeving. Mijn onderwijsvisie zal zich daar ook op aanpassen. In de schoolvisie zal niks komen over religie, maar wel over gedrag en eigenwaarde.

Dus... voor mijn schoolconcept?
Het schoolconcept zal dus een openbare school worden. Er zal ook veel rekening gehouden moeten worden met ruimte voor het kind, de leerkracht en de ruimte zelf.

Wat moet ik (of het team) doen of laten om kinderen zich zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen?
Laten:

  • religie toepassen
  • vakken laten vallen

Doen:

  • tijd maken voor het kind
  • sociaal-emotionele lessen toepassen
  • luisteren en advies geven aan collega’s

De school (gebouw / faciliteiten)

Wat vraagt het realiseren van mijn onderwijsvisie/schoolconcept van het gebouw qua inrichting?
Veel ruimte, kleur, een extra leeg lokaal. Genoeg tijd voor elkaar en jezelf.

Hoe maak ik mijn visie binnen het gebouw zichtbaar?
Door het gebruik van kleur en de grote ruimtes. Bovendien door ruimte te creeëren waar prestaties van leerlingen zichtbaar worden. En door ervoor te zorgen, dat alles duidelijk aangegeven staat.

Welke faciliteiten heb ik nodig om zo optimaal mogelijk mijn visie vorm te kunnen geven?
Veel licht, digitale schermen en ruimte.

Terug

Doorzoek de website

© 2012 Alle rechten voorbehouden.